Majvors´

Det goda i livet, dvs familj, resor, mat, vin, skrivande, musik, dans, böcker, vänner och mycket mer! Sen också en del om den där jäkla bröstcancern!

Tack för den här tiden…….

Lämna en kommentar

Det börjar infinna sig en viss julstämning nu. Fast det går trögt på Julklappsfronten. Jag brukar försöka vara klar med allt till Lucia så jag sen hämningslöst kan ägna mig åt julmys i form av julmusik, böcker, glögg och  god mat.

Att allt som har med barnens dans att göra är över för terminen då, gör att det känns som om man har semester. Inga kvällslektioner, extraträningar eller tävlingar. Även om jag tycker det är superkul med deras dans så är det grymt skönt att få ett uppehåll emellanåt. Jag har åkt till och från dansskolan i ur och skur 1-5 ggr/vecka  i 15 år och till tävlingar, 2-3 gånger i månaden under terminerna i sex år. Det har alltid varit/är någon av de tre som tävlat i nästan varje tävling.  Det är jättekul men som sagt också skönt med paus.

I helgen var vi på Hiphop SM i Sala. Det höll på i två dagar så vi bodde på Skultuna Brukshotell. Så mysigt litet hotell med 8 rum.

IMG_1124

IMG_1125

Efter att vi checkat in och innan vi åkte till tävlingen tittade vi in i fabriksbutikerna och shoppade lite. Jag köpte en ljuslykta i mässing, smycken och en löpare till huset i Dalarna. Fikade gjorde vi också, nice!

IMG_1134

Sen iväg till tävling och ingen av mina döttrar dansade första kvällen, men väl danskompisar som vi hejade på.

En liten tur på stan vart det också

IMG_1137

Sen till hotellet med hela gänget och där vi åt i middag och hade det supertrevligt.

IMG_1141

Jag åt hjortfilé

IMG_1140

Ungdomarna gick loss på hotellets högrevsburgare.

Nästa morgon upp tidigt för att göra oss klara och för att avnjuta hotellfrukosten.

IMG_1144   IMG_1145

IMG_1147   IMG_1148

Sen var det dags att bege sig mot Sala igen och tävling även för döttrarna.

IMG_1166   IMG_1163

Först ut var yngsta dottern i singel. Hon gick till semi, slutade 8 av 42 tävlande och fick sin andra prick i guldklass. Så en kvar tills hon är uppe i Starklass! Hon dansade superbra men ar såklart besviken över att finalplatsen uteblev men ändå glad eftersom hon fått ”prick”.

SM3

Sen var det dags för Par för både yngsta och äldsta med deras respektive danspartners. Yngsta dottern med parkompis tog sig till final och slutade på en hedrande 4:e plats och fick ”prick”. Besvikelse över att det inte vart någon SM-pokal men en fjärdeplats på SM är inte fy skam!

SM2

Äldsta dottern och hennes parkompis kom också på 4:e plats. Där var besvikelsen stor. De hade satsat massor på SM och verkligen jobbat, tränat och offrat massor av andra saker för att vinna. De dansade superbra. En prestation att ta sig till final bland så många superduktiga dansare på den nivån, så fyra på SM är egentligen inte alls dåligt men en pallplats borde de verkligen haft. Extra surt eftersom detta var deras sista tävling tillsammans. Nu lägger de av efter, jag tror det är, 4 år tillsammans. De vann sina 7 första tävlingar överlägset, sen har de kommit kommit 2:a flera gånger uppblandat med vinster, bara sex tävlingar utan pallplats. Final i alla tävlingar utom två. Gjort två EM och två VM och slutat 11:a på senaste EM:et. Legat rankade etta i Sverige i nästan ett år. Så bra jobbat genom åren och de har tränat så målmedvetet och utan tränare, men med coaching ibland inför större tävlingar som SM, EM och VM. Annars har de gjort detta på egen hand!

IMG_1179

Tack tjejer för att ni tagit med mig på dessa fantastiska upplevelser genom åren. Jag är en stor beundrare av er målmedvetenhet, glädje, träningsdisciplin, uthållighet, envishet, förmåga att analysera/utvärdera och göra om göra bättre, era fina koreografier, ert danstekniska kunnande, er utstrålning, er ödmjukhet och er kamratskap som utvecklats till systerskap och en ömhet och omtanke om varandra som jag hoppas ni nu håller kvar. Ni är fantastiska! Tack!

SM

Nu hoppas jag äldsta dottern får användning för sin utbildning/examination som Hiphopcoach hon också har klarat under hösten. Utbildningen ihop med stor tävlingserfarenhet och den person hon är, vet jag är super! Hon är en toppencoach!

Söndagen gick sen åt till Adventsfika och yngsta dotterns träning inför nästa helgs märkestagning på dansskolan, där ett av momenten är att visa upp en egen koreografi.

IMG_1184

Började känna mig ruggig i Söndags och sen kom ömhet i hela kroppen och jätteont i halsen. Så jobbigt. Har verkligen inte tid med detta. Fullbokad på jobbet och inga tider att boka om någon till innan jul. Men kan ju heller inte komma och smitta ner småknoddarna. Pressa sig själv när man inte mår bra är inte heller någon hit så jag har varit hemma nu ett par dagar.

Får nu fortsätta att kurera mig med en kopp te och den bok jag köpte på hotellet. Skriven av en författare från orten, signerad och som utspelar sig på/vid hotellet!

IMG_1189

Ha det!

 

 

Lämna en kommentar