Majvors´

Det goda i livet, dvs familj, resor, mat, vin, skrivande, musik, dans, böcker, vänner och mycket mer! Sen också en del om den där jäkla bröstcancern!

Kroatien dag 5 och 6

Dag 5

Det är ju så att många dagar är likadana på en sol-och badsemester. Lite det som är grejen. Sola, bada, äta gott och chilla i största allmänhet. Det är precis det vi gjorde på vår resa med inblandning av ett par tre utflykter. Denna dag vart stranddag ”hemma”.

Man undrar ju lite var folk gör av dessa enorma badleksaker när de inte badar! Att de ens orkar släpa ner dem till stranden. Men de är ju superinne just nu så det är väl en it-grej att ha en sån!

Till Lunch vart det en supergod Pizza. De hade över lag fantastiskt goda Pizzor i Kroatien.

Den här dagen vart vi kvar på stranden ända till kl 18.

Sen var det off till kvällens middag. Lambchops på Strandrestaurangen.

Efter middagen var det en Drink på stranden. Så läckert att sitta i mörkret och värmen och bara njuta! Den här sommaren har man ju inte direkt blivit bortskämd med att få sitta ute om kvällarna hemma i Sverige. Så härligt att vi gjorde den här resan och fick dessa underbara kvällar.

Lite spaning i butiker på väg hem till Hotellet…

Pose!

Dag 6

Gick som alla dagar till Konzum direkt på morgonen. Den här morgonen köpte jag en supergod påläggskorv. Mums…

Sen tog vi stranden som låg en liten promenad bort. Skönare där, betydligt mindre folk.

Underbart vatten! Klart och fint tack vare stenstränderna. Inte massa jobbig sand!

Köpte vattenmelon av Fruktbåten. Det minsta man kunde köpa var en kvarts melon. De var ju grymt stora så vi orkade inte äta upp allt. Men vi hade ju kylväska till dotterns Insulin, så vi knökade ner en del där så kunde vi äta kalla goda melonskivor lite senare också!

Schnyggingar 😉

Till lunch vart det en Kroatisk rätt som heter Pljeskarica. Som en Lövbiff fast gjord av köttfärs och fylld med en jättegod ost.

Familjen tyckte det vart så varmt att vänta på notan så de gick före mig ner till stranden. Jag fick stanna och betala, men blev då också bjuden på en liten stänkare. Körsbärslikör och karaktäristiskt för Kroatien. Gött!

Jag och Yngsta dottern gick sen efter några timmars mer bad hemåt. De andra två gick en promenad.

Hon fick köpa ”Funny Chips” på vägen hem. De liksom svarvade en potatis till en spiral och friterade den sen på pinnen. Jättegoda! Kul ide. Man kanske skulle försöka hemma. Jag har någon slags äppelsvarv som gör spiraler, kan nog funka med potatis också  🙂

Efter att ha sammanstrålat hemma allihopa och fixat oss gick vi till en Restaurang som sen blev vår absoluta favorit. Rest. Matrioska.

Vi började med en bricka med den Kroatiska lufttorkade skinkan Prsut, ost, oliver, nötter mm. Härligt att sitta och plocka lite och mumsa.

Sen åt jag en Marulk. Fantastiskt god. Kul med sådant som man inte lagar hemma.

Den här restaurangen hade en massa goda rätter. Kan verkligen rekommendera den om ni är i Baska Voda. En av de tre Restauranger som vi tyckte var toppklass. Vi var nöjda med alla utom ett par. Men dessa tre, Matrioska, King och Grand Hotell (som jag inte skrivit om än) var outstanding!

Efter middagen, mätta och belåtna vart det en Pina Colada på stranden!

Haha, man fick en hel banan som dekoration!

Nästa dag vart en heldag i Split. Men det får bli ett eget inlägg!