Majvors´

Det goda i livet, dvs familj, resor, mat, vin, skrivande, musik, dans, böcker, vänner och mycket mer! Sen också en del om den där jäkla bröstcancern!

Författarskap, böcker och vin…..

Lämna en kommentar

Nu får det bli lite bloggande i stället för annan text. Jag har suttit flera timmar och jobbat med mina texter. Jag börjar få lätt panik över vad jag hoppat på. Jag tänker på skrivarkursen jag ska gå nästa helg. Intensivkurs i författande. Hjälp! Ja vad tror jag, har jag fått hybris eller…..

Man behöver inte ha skrivit mycket att ta med sig vad jag förstår. Men i kursen, utöver satt schema, ingår att få lektörskritik på upp till 5 st 3-sidorstexter. Eftersom jag är helt nybörjare på detta och inte har en susning om det jag skriver är bra eller bara för pappersinsamlingen så tar jag gärna chansen att få det lektörsläst. Man får också ta med och bolla sina manusideér, vilket jag vill. Skriver på en Feelgoodroman och ett par/tre barnboksidéer.

Men hua, det är allt lite läskigt. Hamnar i svackan ”Vad tror jag om mig själv?” ”Hur ska jag kunna skriva en bok?”. Hoppas kursen ger lite självförtroende. Läskigt att andra ska läsa det jag skriver. Men det ska nog gå bra.

Förra helgen var jag på en heldag i ”Att skriva för barn och unga” som tidningen Skriva i hop med Lilla Piratförlaget hade. Mycket roligt och lärorikt. Men det var lite mer föreläsningar över det hela. Det jag ska på nu i helgen är en kurs där man får jobba hårt med sitt skrivande.

 

IMG_1202

Jag passade på att köpa en ungdomsbok. Yngsta dottern hade uttryckt önskan om något bra att läsa. Så när Sara Lövestam berättade om sin bok ”Gruvan” som utspelar sig på Utö, där jag varit så många somrar i min barn- och ungdom då min familj seglade dit, så vart jag så sugen. Tänkte också att jag ska läsa den själv för att se och lära om man skulle vilja skriva för ungdom någon gång.

I veckan innan dess tog jag med min syster på ett bokevent på Printz Publishing. Jag har varit där några gånger och det är alltid lika trevligt. De skapar så härlig stämning och de är mycket trevliga de som har förlaget. Denna gång var det försläpp på ett par Feelgoodtitlar, försäljning av andra böcker också och vi fick ost och vin. Jag shoppade såklart loss!

IMG_1155

Dessutom fick man denna gång en Goodiebag med ett par böcker i:

IMG_1153

Efteråt gick jag och syrran till Borgmästar´n Bistro & Bar. Jag gillar den restaurangen. Mysig  och ligger på samma gata som förlaget. Vi åt Lammytterfilé och drack gott vin. Satt och pratade och hade så mysigt. Vi hinner inte ses så ofta (ses i bästa fall typ 4 ggr/år) så det var riktigt nice att få umgås.

IMG_1132

Förra veckan började jag också en vinkurs On Line. Jag tänkte jag skulle lära mig lite innan jag hoppar på Steg-1 utbildningen hos Munskänkarna. Eftersom jag har en del problem med att minnet efter cellgifterna och inte har helt lätt att lära mig och komma ihåg nya saker så tänker jag att det är en bra strategi.

Så framför datorn i 2,5 h varje Torsdag kl 18 så är det livesänd lektion och vinprovning. Har nu hunnit med två Torsdagar, Intro förra veckan och sen nu i Torsdags Spanien. Nästa vecka blir det Italien.

IMG_1253

Jag är ju ledig på Fredagar så det har blivit lite av en tradition att Fredagsluncha med äldsta dottern, som jag ju inte ser så ofta sen hon flyttade. Sist provade vi ”Piatto Fresco”. Ett för oss nytt ställe och åt god pasta.

IMG_1272

Känner mig produktiv idag. Har skrivit ca 2000 ord, tvättat och hängt 5 maskiner, städat sovrummet och bloggat. Nu blir det lite middag och sen läsa och se TV.

Maken och yngsta dottern är på landet och fixar lilla huset där hon vill bo när vi är där. Mellandottern jobbar och ska sen till kompisar. Så jag har tid för mig själv och kan vara supereffektiv 🙂

Ha en skön lördagskväll!

 

 

 

 

 

Lämna en kommentar